Outils personnels

Aller au contenu. | Aller à la navigation

Navigation

Navigation
Menu de navigation

Navigation

Vous êtes ici : Accueil / Loisirs / Culture / Musées / Musée Gaspar / NL
Table des matières
Actions sur le document

Welkom bij het Gaspar Museum!

Open de deur van dit luxueuze pand uit de negentiende eeuw en ontmoet er Jean en Charles Gaspar, twee broers, de ene beeldhouwer en de ander picturaal fotograaf en mecenas. 

De dieren zijn het werk van Jean, leerling van Jef Lambeaux. Ze stralen kracht uit en ogen erg realistisch. Hier staan ze zij aan zij met de zachtere en tijdloze foto’s van Charles. 

Het museum kan dankzij zijn zeer rijke collecties ook grote tijdelijke tentoonstellingen organiseren. Op het eind van het parcours zal u naast andere religieuze kunstcollecties ook het uitzonderlijk Antwerps zogenoemd retabel van Fisenne kunnen bewonderen, dat van begin de zestiende eeuw dateert. 

 

 

Praktische infos

 

Openingsuren:  

  • Open van dinsdag tot zaterdag, van 9:30 tot 12:30 en van 13:30 tot 17:30. 
  • Zondag van 13:30 tot 17:30. 
  • Gesloten op maandag, op 1&11 november, op 25 december en op 1 januari (om 12 uur op 24 en 31 december) 

  

COVID-maatregelen:

  • Reservering verplicht via deze link of door te bellen naar 063 600 654

  • Het dragen van een masker is verplicht in het museum

  • Handen ontsmetten bij aankomst (hydroalcoholische gel ter beschikking)

  • Respecteer het parcours en houd een afstand van 1,5 m van andere bezoekers

 

Tarieven: 

> Individuele bezoekers: 

  • Volwassenen: 4€ 
  • Senioren: 3€ 
  • Studenten: 2€ 
  • Kinderen (6-12 jaar): 1€ 

Combibiljet mogelijk met het Archeologisch Museum van Aarlen. [tijdelijk onbeschikbaar]

> Gratis :

  • Leden van het IAL, de AFMB, ICOM, ICOMOS, Attractions et Tourisme (365.be) 
  • Kinderen (- 6 jaar), leerkrachten, journalisten, niet- of slechtzienden, werkzoekenden, artikels 27, gidsen van de toeristische dienst van Arlon, op vertoon van een bewijsstuk. 
  • Gratis toegang elke eerste zondag van de maand. 

 

> Groepen (vanaf 10 pers. max 25 pers.) : 2€/pers.

Bezoek het Gaspar Museum in groep, met of zonder gids! We willen u zo goed mogelijk ontvangen en wijzen er u daarom op dat groepsbezoeken verplicht te reserveren zijn, met of zonder gids, telefonisch op +32 063 600 654. Een enkele toegangsprijs van 2€/pers. (zonder gids). U kunt uw bezoek reserveren via bXVzZWUuZ2FzcGFyQGFybG9uLmJl

 

De weg naar het museum: 

  • Met de auto : E411 afrit Arlon, richting stadscentrum, de wegwijzers ‘musées’ volgen. 
  • Met de bus: Halte “25 août”. 
  • Met de trein: uitstappen in Arlon, 10 min. stappen of de bus nemen (550 m), 
  • Parkeermogelijkheden op straat (blauwe zone met parkeerschijf). 

 

Personen met beperkte mobiliteit en specifieke noden:

  • Het museum is uitgerust voor het onthaal van personen met beperkte mobiliteit, aangepaste parkeerplaats links van het Museum, ingang ook aan de achterkant (bellen aan de deur of uw komst aankondigen op 063 600 654). 
  • Blindengeleidehonden toegelaten, vouwstoeltjes beschikbaar. Voor aangepaste rondleidingen, zie het menu "A la carte". 

  

Andere praktische info:  

  • een bezoek duurt gemiddeld 60 minuten met tablet. 
  • Honden zijn niet toegelaten in het museum (behalve blindengeleidehonden). 

 

 

ONTDEK DE OFFICIELE WEBSITE VAN STREEKTOERISME AARLEN - PROVINCIE LUXEMBURG - BELGIE


 
 
 

De tijdelijke tentoonstelling

Parcours door de kunstcollecties van de stad Aarlen

23|01|21 - 23|05|21

Hoe komt de kunstcollectie van een gemeente doorheen de jaren tot stand? Die van Aarlen komt uit verschillende hoeken: via de opslag van werken van de staat, een mecenaat voor kunstenaars uit de streek, via schenkingen of legaten, of via aankopen. De herkomst van een werk vertelt vaak meer over zijn geschiedenis. Sommige stukken zijn goed gekend, terwijl andere nooit prijsgaven welke weg ze aflegden. Hoewel ze weinig met elkaar gemeen hebben, vertellen ze ons toch iets over ons erfgoed. Van officiële portretten tot Delfts blauw, of van opmerkelijke en weinig gekende werken tot stukken van hedendaagse kunstenaars uit Aarlen … De tentoonstelling neemt je mee op een unieke reis doorheen de collecties van de stad Aarlen.

Hoe ontdek je het museum Gaspar? Alleen, met het gezin of met vrienden, dankzij de viertalige tablet die je gratis mag gebruiken.

 


Een beetje geschiedenis ...

Een huis, een familie

Jean Gaspar, photo : Charles Gaspar

Het Gaspar Museum is ingericht in een riante burgerwoning van midden de negentiende eeuw. Het gebouw werd in 1839 opgetrokken en diende aanvankelijk als bank. Het werd in 1869 uitgebreid en wordt in 1893 eigendom van de familie Gaspar, die het in 1950 nalaat aan de stad Arlon. In 2003 onderging het een grondige renovatie, maar vandaag wordt de blik nog altijd gevangen door het fresco dat de hoofdtrapzaal siert. Samen met de twee praalsalons die helemaal zoals vroeger werden gerestaureerd, doet het de prachtige woning in een authentieke fin-de-sièclesfeer baden. 

Het Gaspar Museum dankt zijn naam aan een Aarlense familie, met als bekendste vertegenwoordiger Jean Gaspar (1861-1931). Nadat hij zich aan ingenieursstudies waagde in Liège, wijdt hij zich volledig aan zijn passie, beeldhouwen. Hij ontmoet Jef Lambeaux, de Antwerpse meester die onder meer de fontein van Brabo in Antwerpen ontwierp, en wordt zijn leerling. 

Na enkele jeugdwerken in romantische stijl groeit Jean Gaspar uit tot een vermaard dierenbeeldhouwer. Hij maakte onder meer “De Roep van het Woud”, het beeld van het hert dat vandaag op het square Astrid staat, en ook "Jass", de soldaat uit de Groote Oorlog die een plaatsje kreeg aan het stadhuis van Arlon. Er zijn ook werken van hem te bewonderen in Brusselse musea. Daarnaast bezit het museum enkele bronzen en gipsmallen van Jean Gaspar. 

De broer van Jean Gaspar was Charles Gaspar (1871-1950), de picturale fotograaf die in zijn testament de familiewoning naliet aan de stad Arlon, om er het Gaspar Museum van te maken. Charles Gaspar stelde zijn foto’s in heel Europa ten toon. De collectie verzamelde medailles getuigt van een drukke activiteit twintig jaar lang. Hij is de tijdgenoot van grote namen uit de picturale beweging, zoals Léonard Misonne of Gustave Marissiaux. 

Zijn persoonlijke bibliotheek bevat ook boeiende werken over de kunstgeschiedenis, toerisme, militaire geschiedenis … Hij verzamelt oude meubels en doeken van kunstenaars met wie hij trouwens vaak bevriend is. 


De vaste tentoonstelling

De Salons

De kern van de vaste collecties is niets anders dan het Legaat van Charles Gaspar, die zijn woning en alle meubilair toevertrouwde aan de stad Arlon, om er een museum van te maken dat enerzijds zou gewijd zijn aan het werk van zijn broer Jean, die in 1931 overleed, en anderzijds aan het Aarlens erfgoed. 

De twee schitterend gerestaureerde salons dompelen de bezoeker onder in de authentieke sfeer van een riante burgerwoning uit het begin van de twintigste eeuw. 


Werken

De beeldhouwwerken van Jean Gaspar (1861-1931) laten zich zowel ontdekken vanuit de invalshoek van de persoonlijke werken als in zijn dierenrealisaties. De leerling van Jef Lambeaux ontwikkelde zijn talent doorheen een bewogen artistieke carrière die echter volledig in zijn tijd paste. 

​Charles Gaspar (1871-1950) was niet enkel een mecenas, hij laat ook een zeer uitgebreide collectie zowel persoonlijke als artistieke foto’s na, uit een tijd waarin deze kunst in volle opmars is. 


De religieuze zaal

Op het eind van het bezoek komt u in de zaal met de religieuze kunst, die een deel van de collecties van het Gaspar-legaat huisvest, maar ook de mooiste stukken van de collecties van het Archeologisch Instituut van Luxemburg, waaronder het buitengewone Retabel van Fisenne (ca 1510), een parel uit de zestiende-eeuwse Antwerpse werkplaatsen. De bezoeker kan ook het oog laten gaan over een aantal stukken uit de Abdij van Orval, de vroegere Saint-Martinkerk (Grand - Rue) en kapellen uit de buurt. 

En tot slot is het Museum ook bewaarder van een aantal beelden die getuigen van de lokale volksdevotie en afkomstig zijn uit de kapel van Heckbous (parochie Guirsch/Arlon).